CímlapLégiközlekedési hírek, cikkek  Budapest Airport: szerény, de stabil növekedés 2013-ban

Budapest Airport: szerény, de stabil növekedés 2013-ban

Szerző: AIRportal.hu | Dátum: 2014.01.27. 16:04


A nehéz gazdasági és európai légiközlekedési helyzet ellenére, ha szerény mértékben is, de növekedett a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma 2013-ban. A hivatalos adatok szerint 8 520 880 utas fordult meg a Budapest Airport terminálján, ami 0,2%-os növekedés 2012-höz képest. A tavalyi év végére a Budapest Airport beruházásainak összege a privatizáció óta meghaladta a 100 milliárd forintot.


2013 a konszolidáció éve volt a Budapest Airport életében, amikor sikerült stabil alapokra helyezni az eddig elért eredményeket és megteremteni a további fejlődés alapjait. Az utasforgalom 0,2 %-kal nőtt az előző évhez képest és egészen pontosan 8 520 880 főt tett ki 2013-ban.

A légiközlekedés általános helyzetét mutatja, hogy mindezt 83 330 ún. gépmozgással, azaz le- és felszállással tudták megoldani a légitársaságok, ami -4,3%-os visszaesés még a tavalyi évhez képest is. Ez azt is jelenti, hogy a légitársaságok igyekeznek egyre jobb kihasználtsággal üzemeltetni a repülőgépeiket, a Budapestről induló és ide érkező járatok átlagban 76,2%-os kihasználtsággal, ún. load factorral közlekedtek. Némileg csökkent a légiáru szállítás is, ami tavaly 92 112 tonna cargót tett ki, vagyis 1,1%-kal kevesebb volt, mint 2012-ben.

Tavaly kis mértékben tovább növelték részesedésüket az utasforgalomból a diszkont légitársaságok, amelyek 4 503 930 fős forgalmukkal a ferihegyi utasok 53%-át adták. A hagyományos, ún. full service légitársaságok 3 586 020 utassal a forgalom 42%-át adták, a charter-járatok 4%-kal részesedtek a forgalomból és 352 080 utast szállítottak. A kisgépes és egyéb járatok utasai tették ki a forgalom fennmaradó 1%-át.

Az elmúlt évben számos légitársaság indított újabb járatokat Budapestre, illetve bővítette meglévő járatainak sűrűségét. 2013-ban sok egyéb mellett a Wizz Air elindította Moszkva vnukovói repületrére új járatát, tavalytól repül a magyar légitársaság Isztambulba, Bakuba és Dubajba is. A budapesti repülőtéren a Wizz Air immár hétgépes Airbus A320-as flottát állomásoztat, amellyel 2,2 millió utast szállított. 2014. nyári menetrendi időszakától pedig a Wizz Air 8 géppel teljesíti az egyre bővülő menetrendjét.

2013-ban tért vissza Budapestre oslói és koppenhágai járatival a skandináv SAS légitársaság is. Az Észak-Európából érkező utasoknak egyre nagyobb választék áll a rendelkezésükre, hiszen a Norwegian elindította helsinki járatot is a meglévő Koppenhága, Stockholm és Oslo mellé. Oroszországból heti két szentpétervári járattal nyitott a UTair és ősz óta a belarusz fővárost szintén heti két járattal köti össze a Belavia, amely Budapestről Belgrádba is továbbrepül.

A brit Jet2.Com elindította rendszeres járatát az angliai East Midlands/Nottingham repülőterére és 2014. áprilisától felújítja a leedsi járatot is. Mivel a holland KLM napi négyre emelte amszterdami járatainak a számát, ezért a Transavia diszkont leányvállalat Rotterdamból indított új járatot, amely szintén nagy népszerűségnek örvend az utasok körében. Ugyancsak bővítette járatainak számát a német fővárosba közlekedő airBerlin, amelynek gépeivel a hét legtöbb napján naponta kétszer is lehet találkozni Budapesten.

„Bizakodóan tekintünk az idei évre, a jelenlegi előrejelzéseink szerint akár 3-4%-os forgalomnövekedéssel is számolhatunk Budapesten, persze csak ha nem történik semmi váratlan a légiközlekedésben.” – hangsúlyozta Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója. Hozzátette: „Továbbra is elkötelezettek vagyunk a budapesti repülőtér fejlesztése mellett, amit az eddig befektetett 320 millió euró, azaz mintegy százmilliárd forint bizonyít a legjobban. Különösen büszke vagyok arra, hogy az utasok visszajelzései alapján évről évre egyre jobb minőségű szolgáltatásokat tudunk nyújtani azoknak, akik Budapesten szállnak repülőre.”

Az ACI, a Repülőterek Nemzetközi Szövetsége nemzetközi szabványok szerint negyedévente anonim felmérést végeztet az európai repülőtereken arról, hogy az utasok milyennek találják az ott kapott kiszolgálást. A budapesti repülőtér megítélése 2011 óta folyamatosan, ugrásszerűen javul, egyes kategóriákban Európa legjobb repülőtereivel (71 repülőtér közül) együtt osztozik ez első tíz helyezés egyikén.

A Budapest Airport 2013-ban jelentős ingatlanfejlesztéseket hajtott végre, tovább növelve a repülőtér munkahelyteremtő képességét. Az Airport Business Park fejlesztésének első ütemeként a repülőtér déli oldalán tavaly mintegy 10 millió eurós beruházásban elkészült a DHL két magyarországi üzletágának, a DHL Global Forwardingnak és a DHL Freight-nek a repülőtéri központja. Ez összesen 8 000 m²-es raktárból, 3 000 m²-es irodákból és 6 000 m²-es ún. manőverező területből áll.

Ugyancsak 2013-ban adta át a Budapest Airport a Lufthansa Technik Budapest számára az új, 2 000 négyzetméteres repülőgép-alkatrész raktár épületét, amelynek révén a karbantartó- és javítócég sokkal hatékonyabban tudja kihasználni meglévő hangárkapacitásait a repülőtéren. Közvetlenül az új raktár szomszédságában készült el a Budapest Airport új, zajvédett hajtómű próbázóhelye, amelyet 1 millió eurós, azaz 300 millió forintos beruházásban épült meg. Ennek révén úgy lehet a repülőgépek hajtóműveit földi körülmények között kipróbálni, hogy az nem zavarja a közeli XVIII. kerület lakosainak pihenését. Szintén 2013-ban készült el a Wizz Air számára az új Airbus A320-as repülőgép szimulátor, amelyet a holland Flight Simulator Company B.V. üzemeltet és ahol a Wizz Air személyzetek felkészítése, vizsgáztatása zajlik.

Legfrissebb légiközlekedési hírek

Hirdetés

Hozzászólás Szerző: Bal | Dátum: 2014.01.27. 16:32 | Re: Budapest Airport: szerény, de stabil növekedés 2013-ban


Prága 11m utassal napi 352 gépmozgás, Ferihegy 8,5m utassal napi 228 gépmozgás. Ebben a tekintetben dicséretes a pesti járatok load faktora.
Bal
AIRportal.hu CREW
AIRportal.hu CREW
Avatar
 
Hozzászólások: 5897
Csatlakozott: 2008.10.28. 13:00
Tartózkodási hely: XVIII

Hozzászólás Szerző: jmiki8 | Dátum: 2014.01.27. 17:13 | Re: Budapest Airport: szerény, de stabil növekedés 2013-ban


Stabil 0,2% :clap:
jmiki8
100-299 hsz.
100-299 hsz.
Avatar
 
Hozzászólások: 209
Csatlakozott: 2013.08.06. 01:49

Hozzászólás Szerző: Gavriel | Dátum: 2014.01.27. 18:32 | Re: Budapest Airport: szerény, de stabil növekedés 2013-ban


Hát elég szerény.
De BAL-lal egyetértek.
“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.”
Gavriel
500-999 hsz.
500-999 hsz.
Avatar
 
Hozzászólások: 597
Csatlakozott: 2012.07.11. 15:26
Tartózkodási hely: London

Hozzászólás Szerző: LengyelDani | Dátum: 2014.01.27. 18:50 | Re: Budapest Airport: szerény, de stabil növekedés 2013-ban


Hát egy utazással hozzájárultam ;) Én örülnék ha lenne esélye hosszútávú utaknak de majd csak lesz.
LengyelDani
100-299 hsz.
100-299 hsz.
Avatar
 
Hozzászólások: 236
Csatlakozott: 2012.10.05. 20:21

Hozzászólás Szerző: Wilzor | Dátum: 2014.01.27. 21:29 | Re: Budapest Airport: szerény, de stabil növekedés 2013-ban


ja, legalább növekedés van minimálisan. Ahhoz képest hogy FR vágott itt, elég jó. Nyilván kompenzálódik, hogy a W6 nyitott több irányba is tavaly.

Amúgy PRG megint más. Teljesen természetes hogy jobban nőtt a forgalma. Eleve vannak long haulok, DL JFK-re, KE ICN-ra stb...

Következő jobb év lesz én úgy gondolom, csak nagyon kellene Amerikába egy nonstop járat.
Wilzor
300-499 hsz.
300-499 hsz.
Avatar
 
Hozzászólások: 343
Csatlakozott: 2012.09.06. 19:05

Hozzászólás Szerző: jellovics | Dátum: 2014.01.27. 23:33 | Re: Budapest Airport: szerény, de stabil növekedés 2013-ban


Kevéske fejlődés, de a mai világban minden pozitívumnak örülni kell! :!:

Akit érdekelne a tavalyi statisztika: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_th ... _in_Europe

Wilzor

Az én véleményem az, hogy inkább Ázsia felé kellenének a nonstop járatok, égetően szükség lenne rájuk. A Cargo tekintetében a jelenleginél sokkal komolyabb kapcsolatok..de ez már OFF téma.

Nagy vonalakban HKG,PEK,HND,PVG,KUL,SIN és még lehet sorolni... A pénz, tehát a business itt bújik meg, nem pedig az "amerikai" rokonságnál.
Ezzel együtt a turizmusra is jelentős hatással lenne... Akárhányszor repülök haza Budapestre, mindig elcsodálkozom milyen sok kínai jön Magyarországra. Pedig nem könnyű eljutni "hozzánk"..de ennek ellenére jönnek 2-3-4 átszállással.

Az amerikai járat már egy lejárt lemez, az AA is szenvedett vele független attól hogy volt ráhordás.Lásd, mai napig nem indult újra... Ma már azzal nem töltünk meg heti 2-3 járatot hogy Józsi bácsi és Mari néni felkerekedik a rég nem látott New York-i vagy Clevelandi rokonait meglátogatni.
De azzal sem hogy a kansas-i Johnny bácsi 30 év múltán hazatér megkeresni a régmúlt rokonait Kisvárdára..

Mert ilyen erővel álmodjunk nagyot és heti két járat Sydneybe akad ott is bőven magyar nagybácsi és rokonság.

Remélem idén sikerül elmozdulni egy olyan irányba, amely felteszi Ferihegyet a "nagyobb" térképre. És kényelmesebb alternatívát nyújt az üzleti és egyéni utazók számára a long haul szektorban.
jellovics
100-299 hsz.
100-299 hsz.
Avatar
 
Hozzászólások: 172
Csatlakozott: 2013.07.16. 23:57
Tartózkodási hely: DME 14L/32R

Hozzászólás Szerző: Gavriel | Dátum: 2014.01.28. 01:22 | Re: Budapest Airport: szerény, de stabil növekedés 2013-ban


Huh, a varsói reptér eléggé odab>sz!
“Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.”
Gavriel
500-999 hsz.
500-999 hsz.
Avatar
 
Hozzászólások: 597
Csatlakozott: 2012.07.11. 15:26
Tartózkodási hely: London
Következő

Szólj hozzá az AIRportal.hu híreihez a Facebookon is!

Vissza: Légiközlekedési hírek, cikkek


Vissza: Légiközlekedés, repülés hírek archívum