A sorozatos visszamondások, törölt megrendelések után az Airbus végre szót ejtett róla, mi lesz a legkisebb, A350-800XWB programjával. Végleges döntés még nem született, de úgy néz ki, hogy átdolgozzák a terveket, a gyáriak ugyanis fontolóra vették, hogy nagyobbítanak a 800-as szérián.
Nem lesz rövid törzsű A350XWB?
Bajban az A350-es típuscsalád legkisebb tagja, ezt már régóta látnia kellett magának az Airbusnak is. A teljes rendelésállomány már csak 56 gépen áll. A kérdés csak annyi, hogy törlik-e a programot és egyáltalán nem lesz A350-800XWB, vagy a kritikákat figyelembe véve javítanak a paramétereken.
Nos úgy néz ki, hogy az Airbus adna még egy esélyt a kis A350-esnek, mivel fontolóra vették, hogy a gazdaságosabb üzem érdekében megnövelnék a gép méreteit, hosszabb lenne a törzs, hogy több utast vehessen fedélzetére. Minderről John Leahy, az Airbus értékesítési vezetője tett említést, aki szerint az új verzió utasférőhelyben már inkább a Boeing 787-9-es ellenfele lehetne.
Azt egyelőre nem tudni, hogy az A350-800-as jelenlegi, az értékesítési mutatókat tekintve lényegében bukott változatát pontosan mikor vezetné be az Airbus, mivel világossá tették, hogy a sorban hátrébb szorítják és inkább a nagyobb teljesítményű szériákra koncentrálnak. Leahy a 800-ast csak a legnagyobb 1000-es széria után szeretné forgalomba bocsátani, amiből arra lehet következtetni, hogy 2017-nél előbb nem lenne kis A350-es.
Ugyanakkor azt is leszögezte, hogy amennyiben megszületik a döntés és úgy határoznak, nagyobbítanak a jelenleg felkínált A350-800-ason, nem fognak egy teljesen új gépet fejleszteni, a módosítás is a 900-as rövidített változataként fog futni.
A berepülési programját tavaly június 14-én megkezdett A350-900XWB egyébként 6.3 méterrel hosszabb, mint a jelenlegi, egyelőre csak katalógusokban szereplő 800-as, és ha változatlanul rövidített változatról beszélünk, akkor ennél bizonyára kevesebbel lesz csak megtoldva a mostani, 60.54 méteres 800-as verzió.
A legfontosabb, hogy az átdolgozott A350-800XWB utaskapacitása közelebb kerülne a 300 főhöz, míg a hatótávolságot valamivel visszavennék, de annyiban változatlan lenne, hogy továbbra is nagyobb lenne a 900-asénál. Arról, hogy pontosan hány üléssorral lenne több beépítve még nem született végleges döntés, mivel folyamatos egyeztetések zajlanak az ügyfelekkel.
Az A350XWB az Airbus legújabb generációs, kompozit szélestörzsű típuscsaládja, amelyet háromféle törzshossz kivitelben kínálnak ügyfeleiknek. A legkisebb 800-as, a közepes 900-as, és a leghosszabb 1000-es szériában.
Elsőként az A350-900XWB, a tervek szerint 2014 második félévében áll forgalomba. Indító légitársasága a Qatar Airways lesz. A teljes típuscsalád eddig legsikeresebb tagja a 900-as, amely 567 megrendeléssel büszkélkedhet. Az 1000-es modellre eddig 189-en szerződtek.