Az Egyesült Arab Emírségek idén 10 éves zászlóvivő légitársasága, az Etihad Airways sem maradt el a gépbeszerzési futamot illetően. Az Abu-Dhabi székhelyű fuvarozó 50 darab Airbus A350XWB, 36 darab A320neo és 1 darab A330F mellett indító légitársaságként jelentkezett a Boeing legújabb nagy teljesítményű gépcsaládja, a 777X programjában, valamint újabb 787-es rendelésével a legnagyobb Dreamliner ügyféllé is vált a 2013. évi dubai légi szalon alkalmával.

A november 17-i nyitónapon aláírt szerződések az Airbus tekintetében 40 darab A350-900XWB, 10 darab A350-1000XWB, 10 darab A320neo, 26 darab A321neo és 1 darab teherszállító A330F-re tartalmaznak rendelést.

A megállapodást legmagasabb szinten, az európai repülőgépgyár részéről Fabrice Brégier, elnök-vezérigazgató, míg az Etihad Airways oldaláról James Hogan, vezérigazgató jelenlétében kötötték és jelentették be a nagyközönség számára.

Az Etihad Airways vezetője emlékeztetett rá, hogy társasága épp 10 évvel ezelőtt indította első járatát Abu Dhabiból egy Airbus A330-assal. Egy évtizeddel később pedig már a világ vezető légitársaságainak sorába fejlődtek, amiben az Airbusnak meghatározó szerepe van, és a flotta mára már több mint 60 darab toulouse-i gyártmányú sugárhajtásúval rendelkezik. A legutóbbi megrendelés még tovább erősíti és egyben tanúsítja is a két cég szoros partnerségét – tette hozzá James Hogan.

Regionális Airbus A350XWB

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A kontraktust követően az AviationWeek azt is megtudta, hogy az Etihad Airways az A350-900-asok esetében a 40 gépből 24-et regionális változatban rendelt. Az Airbus értékesítési vezetője, mint arról az AIRportal.hu is beszámolt a júniusi párizsi légi szalonon jelentette be, hogy rövidített hatótávú, regionális jellegű útvonalak teljesítésére specializált A350-es variánst is kínálnak ügyfeleiknek, amelynek első megrendelője most az Etihad Airways lett.

Az Airbus-szerződés csoportképe november 17-én. (Fotó: Airbus)


Chris Emerson, az Airbus marketing alelnöke Dubaiban elmondta, hogy ezen A350XWB esetében nem építenek új gépet, az teljes egészében a 900-as szérián alapszik, csupán csökkentik a maximális felszállósúlyt (268 → 250 tonna), valamint a hajtóművek teljesítményét (85 000lb → 70 000lb). A hatótáv teljesítményt 12600 km-re optimalizálják. A külsőségeket tekintve tehát lényegében semmi változás nem lesz érzékelhető, ellenben a belsőt.

A legjelentősebb módosítások ugyanis a kabinban fognak bekövetkezni, ahol a hosszú távú járatok kiszolgálására tervezett konyhákkal méretcsökkentést végeznek, de akár is el távolítanak belőlük, amellyel összesen 350-360 utasnak juthat hely. Szűk, egyosztályos elrendezésben pedig még ennél is többen férhetnek el. Összehasonlításképp az A350XWB hagyományos long-haul verziója 315 utas (három-osztályos elrendezés) szállítására képes a gyári adatok szerint. A fedélzet „regionalizált” átrendezése tehát legkevesebb 35 utassal többnek ad helyet.

Hogy ne csak a nagy gépekről essen szó, mindenképp említésre méltó, hogy az Etihad Airways most először rendelt az Airbus új hajtómű opcióval kínált keskenytörzsű típuscsaládjából is. Az Etihadnak mindeddig nem volt A320neo szerződése, noha a jelenlegi A320ceo variánsok megtalálhatók a flottában.

Etihad Airways, a legnagyobb Dreamliner-ügyfél

Az Etihad Airways sem maradt ki a legújabb két-hajtóműves nagygép, a Boeing 777X indítóinak sorából. A Lufthansa, az Emirates és a Qatar Airways mellett ott vannak ők is. Honi konkurensükhöz, az Emirateshez képest egyelőre szerény számú, mindössze 25 gépet rendeltek. Mint ismeretes a dubai légitársaság rögtön 150 darab új triplahetesre írt alá fix szerződést, amit még ötven opciós foglalással is tetézett.

A Boeing gyárral azonban egy másik új típus, a teljes egészében kompozit konstrukciónak számító 787-10-esre is született szerződés. A legnagyobb Dreamlinerből 30 darabra jelentették be igényüket mintegy 8.7 milliárd dollár értékben, amivel ráadásul a típuscsalád elérte az 1000. megrendelt példányszámot, sőt az eddigi rendelések alapján az Etihad önmagában is a legnagyobb B-787-es ügyféllé vált, mivel a korábbi 787-9-esekkel immáron összesen 71 gépre van foglalásuk.

Az Etihad Crystal Cargo sem maradt ki a Boeing bevásárlásból. A teherszállító flotta egy darab Boeing 777F típussal fog bővülni. Ebből egyébként jelenleg három darab működik cégnél. Az utasszállító 777-esekből 17 darab megnövelt hatótávú 300-as teljesít szolgálatot, de mint arról korábban beszámoltunk az Air Indiától átvett 777-200LR Worldlinerekkel hamarosan újabb triplahetes típus jelenik meg a gépparkban.

Minden egy lapon: B-787-10, B-777-8X és B-777-9X. (Forrás: Boeing Company)


A legújabb 777X-ekből mind a 777-8X, mind a 777-9X-re igényt formált az Etihad, s talán a dubai hírfolyam rengetegében némileg el is sorvadt az a hír, hogy az Etihad nemcsak az indító légitársaságok egyike, amely önmagában is nagy büszkeség, hanem a 777-8X esetében a forgalomba vezető első üzemeltető is lesz.

Az összegzést illetően az Etihad Airways 87 Airbus és 56 Boeing gyártmány vásárolt. Hajtómű gyártókkal is szép üzleteket köttettek: 127 GE Aviation, 115 Rolls-Royce és 52 CFM erőforrás került papírra, és a további opciós géprendelésekkel együttvéve 67 milliárd dollárt költöttek. Ezzel kívánják biztosítani, hogy az elkövetkező évtizedben is folytatni tudják erőteljes növekedésüket.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!