Az előzetes találgatásoknak megfelelően az amerikai repülőgépgyár november 17-én, a Dubai Airshow nyitónapján hivatalosan is útjára indította a Boeing 777X programot. Az új típuscsalád első sorozatgyártott példánya várhatóan 2020-ban állhat szolgálatba.

A Boeing legújabb kétfolyosós repülőgépéből összesen 259 darabot adtak el a légi szalon első óráiban.

Az első vásárlók között több Perzsa-öböl menti légitársaság is megtalálható: Az Emirates légitársaság 150 darab B-777X megvétele mellett kötelezte el magát, de a konkurens, szintén a régióban tevékenykedő fuvarozók sem maradtak le, a Qatar Airways 50, míg az Etihad Airways 25 darabot rendelt a Boeing 777 továbbfejlesztett verziójából. Európából egyelőre egyetlen szállító, a német Lufthansa büszkélkedhet el a típussal, amelyből 34 darabot kíván beszerezni.

Az üzletek összértéke a listaárak alapján számolva körülbelül 95 milliárd dollár, mely az eddigi legsikeresebb indításnak számít az új típusok történelmében.

„Nagyon büszkék vagyunk, hogy a légi közlekedés legjelentősebb tagjaival köthettünk üzletet a világ leendő leggazdaságosabban üzemeltethető kétfolyosós repülőgépére.” – mondta el Ray Conner, a Boeing Commercial Airplanes elnök-vezérigazgatója.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Boeing 777X program a rendkívül népszerű 777-es típuson alapszik, mely jelenleg 55%-os részesedést birtokol a szélestörzsű repülőgépek piacán a még teljesítendő megrendelések tekintetében. Ami a már szolgálatban álló példányokat illeti, a világban repülő, hasonló kategóriájú járművek 71%-át teszik ki a triplahetesek.

Az új Boeing 777X, melynek két altípusára a gyár már májusban elkezdte az előértékesítést, a legújabb technológiai vívmányokkal lesz felszerelve, és mivel a törzs, valamint a szárnyak nagy százalékban fognak tartalmazni különböző ötvözeteket, a repülőgépek üres súlya is jelentősen csökkenni fog. Ez nagyban hozzá fog járulni a hatékony üzemeltetéshez, hiszen a hatótávolság legkevesebb 15 185 km-es is lehet majd a típus hosszabbik, egyelőre 777-9X-ként emlegetett változatánál.

Az új generációs Boeing 777-es program útjára indult. (Fotó: Boeing Company)


A kisebb 777-8X-et a gyártó az európai rivális hasonló képességekkel rendelkező járművének, az Airbus A350-1000 ellenfeleként építi meg, míg a 777-9X már egy külön kategóriát fog képviselni akár 400 férőhelyes kapacitásával.

A Boeing 777-8X a világon egyedülálló flexibilitásával hozzá fog járulni, hogy az üzembe állító cégek igényeit a lehető legnagyobb mértékben kiszolgálja. A 17 ezer kilométeres hatótáv, és a minden konkurensnél jobb terhelhetőség is csak ezt bizonyítja.

A projekt hivatalos elnevezése egyelőre még várat magára. – tette hozzá Conner. A Boeing előző szélestörzsűje is 7E7-ként látott napvilágot és csak később kapta meg formálisan Boeing 787 Dreamliner típusjelzést.

Az első Boeing 777X-et a tervek szerint már 2017-ben a levegőben láthatjuk, majd a berepülési program befejeztével, körülbelül 3 évvel később adhatják át az első példányokat a megrendelő légitársaságoknak.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!