Az AIRportal.hu 2012 áprilisában számolt be az olvasóknak a HA-ANA projektről. A program célja, hogy a speciális mentéssel foglalkozó S.A.R Hungary Alapítvány egy az enyészettől megmentett An-2-es repülőgépet üzemképes állapotba hozzon, emléket állítson a típus magyarországi alkalmazásának kezdete előtt, illetve az alapítvány szert tegyen egy csapatszállító repülőgépre, amely katasztrófahelyzetben Európa-szerte bevethető a speciális mentőegység és a szükséges felszerelés gyors helyszínre szállításához.

A terveknek megfelelően 2012. április 19-én a kiszemelt, 1975-től 2000-ig a mezőgazdasági repülésben tevékenykedő, majd évekig a szarvas-kákai repülőtéren szebb napokra váró HA-MBF lajstromjelű Ancsa hivatalosan is a S.A.R Hungary Alapítvány tulajdonába került.

A gépet május első felében tréleren Kadarkútra szállították, ahol a Fly-Coop Kft. bázisán nyílt lehetőség az Ancsa további tárolására. Mivel az alapítvány szándéka szerint a munkálatok során „Ancsika” becenevet felvevő madár az első magyar lajstromban repülő An-2-es tiszteletére a HA-ANA lajstromjelet fogja viselni, kérvényezték és 2012 októberében a Légügyi Hivatal előzetesen ki is jelölte a gép számára a kívánt lajstromjelet.

Az eredeti HA-ANA ugyan ma is megtalálható a németországi Hermeskeil múzeumában, ez nem jelent problémát a lajstromozás szempontjából, mivel az első gép jelzését 1987-ben az Ancsa külföldre kerülése után törölték a nyilvántartásból és a HA-ANA lajstromjel újra kiadhatóvá vált.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

HA-ANA a hermeskeil-i múzeumban


2013 júliusában lelkes önkéntesek részvételével megkezdődött a gép felhólyagosodott belső festésének az eltávolítása. A kis lépésekkel haladó felújítás mellett folyamatosan zajlik a szükséges alkatrészek beszerzése is, de ahhoz, hogy felgyorsuljanak a munkálatok és az Ancsa belátható időn belül a levegőbe emelkedhessen, az eddigiek mellett újabb támogatókra van szükség.

Az alapítvány másfél évvel a projekt kezdete után továbbra is nagyon várja az adományokat a következő számlaszámra:
Számlatulajdonos: S.A.R. Hungary Alapítvány
Számlaszám: OTP 11745004-20099507
A nemzetközi számlaszámunk: IBAN HU74 1174 5004 2009 9507 0000 0000
SWIFT Kód: OTPVHUHB
Megjegyzés rovatban mindenképp fel kell tüntetni: „Az An-2 felújításának költségeire”

A S.A.R Hungary Alapítvány az An-2-es felújítása mellett szívén viseli más értékes, de jelenleg szebb napokra váró repülőgépek sorsát is. 2013 nyarán a Békéscsabán 2002-ben balesetet szenvedett, majd egy évtizeden át Budaörsön tárolt HA-SEC lajstromjelet viselő PZL-104 Wilga maradványai találtak új otthonra az alapítvány kunmadarasi bázisán, ahol a speciális mentők kiképzését, gyakorlatait segítik. A tervek szerint idővel más, nagy múltú, de napjainkra veszélybe kerülő repülőgépek is helyet kapnak az új HA-ANA mellett az alapítvány kiépülő flottájában, de ehhez is szükség van a külső támogatók bevonására, akik fontosnak tartják, hogy cselekedjenek a magyar repüléstörténet értékeinek megmentése és a speciális mentők munkájának segítése érdekében.

A HA-ANA projektről részletes információk itt olvashatók.
Fotók: Szárnyaszegett An-2-esek weboldala

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!