A General Electricet választotta hajtóműgyártó partneréül 777X programjához a Boeing repülőgépgyár. Az új generációs B777-est az évtized végére tervezik forgalomba állítani – jelentette be Bob Feldman, fejlesztési igazgató.

A hír kevésbé meglepő, inkább csak az új generációs 777-es fejlesztésére figyelmet felhívó és a heves érdeklődőket talán némileg nyugtató hatású, mivel a General Electric Aviation azon túl, hogy GE90-es típuscsaládjával eleve jelen van a 777-es programban, már jó néhány éve megkezdte az új 777-esekhez alkalmazható korszerűsített hajtóművek fejlesztését. Nagy plénum előtt legutóbb a tavalyi Farnborough Air Show-n osztottak meg részleteket a GE9X hajtómű terveikről.

Mindenesetre jó belépő volt ez Bob Feldman számára, akit frissen neveztek ki a 777X program élére. Feldman egyébként eddig a 737-es típuscsalád legújabb, MAX generációjának fejlesztésében működött közre. Annyiban persze semmiképp sem szabad elodázni ezt a bejelentést, hogy a Boeing immáron hivatalosan is közölte, hogy melyik hajtóműgyártóval működik együtt az új triplahetesek megalkotásában, aminek egyenes ági következménye lehet, hogy az új típusokat hamarosan fel is ajánlják a megrendelők részére. Ezt támaszthatja alá az a pletyka is miszerint a Boeing kereskedelmi célú repülőgépeket gyártó részlege lényegében már csak az igazgatótanács jóváhagyására vár, hogy az új típusváltozatok beharangozója zöld utat kaphasson.

A B777-es új generációját várhatóan kétféle törzshossz kivitelben mutatja be a Boeing. A hajózók számára a legújabb Dreamliner-alapú pilótafülke, míg az utasok részére a még nagyobb fokú kényelmet kínáló, ugyancsak a B787-estől örökölt legújabb fedélzeti berendezés hozhat frissítő változást.

A Boeing 777-esen sokak szerint nincs mit továbbfejleszteni, a maga kategóriájában bőven megállja helyét és ebben van is igazság, rendkívül megbízható, az utasok és üzemeltetők körében egyaránt kedvelt típuscsaládról van szó, különösen, ami a megnövelt hatótávú 777-300-ast illeti, de az idő azért közben telik és bármennyire is jó konstrukció az először 1995-ben forgalomba állított 777-es a megrendelők még hatékonyabb gépet igényelnek, mi több egyesek követelnek. A Boeing pedig csak úgy nem legyinthet ezekre kérésekre.

A tavaly nyáron nyugdíjba vonult Jim Albaugh vezérigazgató már a múlt év végén be szerette volna mutatni az új 777-eseket, de utóda valami miatt csak későbbre ígért premiert. A terveken javában dolgozó mérnökök munkájára és az új típusok részleteire persze egyre többen kíváncsiak, így Feldman bejelentése, amely hosszú ideje az első, ami magától a gyártótól érkezik legalább némi dinamikát kölcsönöz a 777X program megítélésének.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A megrendelők legfontosabb kérése az eddiginél is nagyobb teljesítmény, ugyanakkor relatíve kisebb fogyasztás. Ennek elérésében pedig az új hajtóműnek értelemszerűen oroszlánrésze van. A GE Aviation legfrissebb tájékoztatása szerint az új 777-es hajtóművek mintegy 10%-kal lesznek üzemanyag takarékosabbak elődeiknél. A méretekről szólva a GE9X ventillátorfokozat-átmérője 3.35 méteres lesz, amely 10cm-rel nagyobb, mint a legnagyobb teljesítményű GE90-115B típusé. Az új erőforrás maximális teljesítménye 444kN lehet, amely ugyan elmarad a GE90-115B 514kN-os tolóerejétől (ez egyébként a jelenleg legnagyobb teljesítményű kereskedelmi célú sugárhajtómű), de az új 777-esek kompozit szárnyaik révén könnyebbek is lesznek elődeiknél.

A potenciális megrendelők között szerepel a legnagyobb B777-es üzemeltető, az Emirates, de ugyancsak várja a Boeing bejelentését a Qatar Airways, a brit nemzeti légitársaság, valamint számos nagynevű lízingcég is. A legújabb érdeklődő pedig a Lufthansa Group lehet, amely a héten jelentette be, hogy leánycége, a Swiss számára B777-300ER gépeket készül rendelni. Az amerikai gyártónak most először sikerült 777-es típusával elnyernie a Lufthansa kegyeit és ki tudja, talán látva a svájciak kellemes tapasztalatait, így már könnyebben szánják el magukat újabb rendelésre.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!