Sikeresen túl van a gurulási próbákon a kínai C919 utasszállító prototípusa. A China Aviation Daily lap tudósítása szerint repülőgép teljesítette az első a nagy sebességgel végrehajtott gurulási próbákat, így a program már tényleg csak karnyújtásnyira van a szűzfelszállástól.

Fotó: Comac | © AIRportal.hu

Fotó: Comac

A kínai szakemberek szerint a prototípus megfelelt az első felszállás előtt elvégzendő összes vizsgálaton, a kínai állami tulajdonban lévő, Commercial Aircraft Corp of China Ltd. (COMAC) repülőgépgyártó ennek köszönhetően megkezdheti az első repüléshez szükséges előkészületeket.

A kínai polgári légiközlekedést felügyelő Civil Aviation Administration of China (CAAC) korábbi nyilatkozata szerint a C919-es szűzfelszállása májusra várható.

A B-001A lajstromjelű tesztrepülőgép első felszállását a Shanghai Pudong repülőtér negyedik, 3800 méter hosszú futópályájáról tervezik.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A szűzfelszállás dátumával kapcsolatos kínai nyilatkozatokat érdemes megfelelő óvatossággal kezelni. A prototípusnak az első tervek szerint már két éve, 2014-ben fel kellett volna szállnia, de elmulasztotta a 2016. év végére, majd legutóbb a 2017. februárra kitűzött időpontokat is.

A C919-es kéthajtóműves, keskenytörzsű utasszállító, melyet a Boeing 737 MAX és az Airbus A320neo vetélytársának szánnak a kínaiak. A repülőgép tipikus egyosztályos elrendezésben 168, kétosztályos elrendezésben pedig 158 utast tud majd szállítani.

Több szakértő már korábban is kifejtette azon véleményét, hogy az erős beszállítói függés miatt a gép nem lehet versenyképes az Airbus és a Boeing keskenytörzsű típusaival szemben.

A gyártó meglehetősen ambiciózus célja mindezek ellenére, hogy a COMAC 2035-re a kínai piacon a harmadik, világszinten pedig az ötödik legnagyobb szereplő legyen a keskenytörzsű utasszállítók szegmensében.

2020-ra évente 150 darab C919-es és 50 darab ARJ21-es regionális repülőgép gyártását tervezik.

A C919-est a Safran és a GE közös vállalakozása, a CFM International látja majd el hajtóművekkel, a megállapodás szerint a LEAP-1C variáns hajtja a kínai típust. Ezen hajtóműcsalád tagjait szerelik a 737 MAX típusokra és az A320neók egy részére is.

A C919-esből eddig 570 darabot adtak el 23 ügyfélnek, ennek jelentős részét kínai légitársaságok például az Air China és a China Southern Airlines rendelték meg, de az amerikai General Electric lízingcége, a GECAS is rendelt 20 darabot, tíz darab pedig a thaiföldi City Airlines-hoz kerül majd.

A legutóbbi információk szerint a sanghaji központú China Eastern Airlines lesz a típus bevezető légitársasága.

Így mutatták be a C919-est

Forrás: CHINA NEWS