Döntetlenre hozta ki az unalmas novembert az Airbus és a Boeing a két cég megrendelési és átadási versenyében. Szinte alig érkezett megrendelés új gépekre, az átadások terén mindkét cég hozta a szokásos, 60-körüli darabszámot.

Rendelések

A Hawaiian Airlines volt az első A330 neo rendelő. Most egy újabb A330-ast kértek Toulouse-tól. (Grafika: Airbus Industries)( | © AIRportal.hu

A Hawaiian Airlines volt az első A330 neo rendelő. Most egy újabb A330-ast kértek Toulouse-tól. (Grafika: Airbus Industries)(

Rendelések tekintetében elég nagy a csend Toulouse-ban és Rentonban is, az Airbus mindössze két géppel többre, összesen 15-re kapott megrendelést. A Hawaiiannal írtak alá szerződést egy darab A330-asra, az Air Arabia kért 5 darab A320ceót, a többi, szintén A320-as családba tartozó gép vevője egyelőre nem publikus.

Hasonlóan fest a rendelési lista a Boeingnél is: Renton is egy darab szélestörzsűt adott el, egy 787-est egy meg nem nevezett ügyfélnek, a fennmaradó 12 gép mind 737-es volt, ebből négy jövőbeni tulajdonosa ismert: a lengyel Enter Air rendelt MAX-okat.

Az év eddigi részében az Airbus kerek 600, a Boeing pedig 558 gépre kapott rendelést. Toulouse-nál 509 darab A320-típuscsaládba tartozó gép, 54 darab A330-as, 35 darab A350-es és 2 darab A380-as talált gazdára. A Boeing 7 darab 767-est, 72 darab 787-est, 23 darab triplahetest, 18 darab 747-est, valamint 438 darab 737-est értékesített az év eddigi részében.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Boeing tehát eddig arányaiban és abszolút értékben is több szélestörzsű gépet értékesített, viszont keskenytörzsűből jóval többre kapott rendelést az Airbus.

A havi rendelési adatok bruttó számok, vagyis a lemondások számát nem tartalmazzák.

Átadások

A Vietnam Airlines novemberben átvette tizedik 787-esét is. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A Vietnam Airlines novemberben átvette tizedik 787-esét is. (Fotó: Boeing Company)

Ahogy a rendeléseknél, úgy az átadásoknál is minimális volt a különbség a két gyártó között novemberben. Az Airbus adatai azt mutatják, hogy 61 gépet adtak át üzemeltetésre, míg a Boeing 63-at. Toulouse 2 darab A380-ast, 4 darab A350-est, 7 darab A330-ast, valamint 48 darab A320-ast adott át üzemeltetésre. Amerikai ellenfele 2 darab 767-est, 9 darab 787-est, 5 darab 777-est, és 47 darab 737-est gyártott le és adott át.

Az év eddigi részében az Airbus 577 átadott gépnél tart, amelyek közül 469 az A320-as típuscsaládba tartozott, kirepült még 53 darab A330-as, 34 darab A350-es, 21 darab A380-as. A Boeing európai ellenfelénél 104-gyel több, 681 gépet adott át a január-novemberi időszakban. Típusokra bontva ez 12 darab 767-est, 126 darab 787-est, 85 darab 777-est, 8 darab 747-est, és 450 darab 737-est jelent.

A havi adatokat továbbra sem hasonlítjuk össze az elmúlt évivel, mert az Airbus havi bontásban nem közölte a gépátadásai számát. Az előző év egészében az európai gyártó 1036 gépre kapott rendelést, míg a Boeing 869 repülőt értékesített. Átadások terén viszont az amerikai cég teljesített jobban: 762 gép került az üzemeltetőkhöz, míg a toulouse-i üzemet 635 gép hagyta el.